English
version


 
Neka ovo bude vaša početna stranica.
Stavite ovu stranicu u Favorites.
Hrkanje - Oštećuje li vam zdravlje „piljenje drva“?
Za neke ljude hrkanje nije samo buka, ono može istovremeno biti i signal nekog neutvrđenog zdravstvenog problema koji zahtijeva medicinsku pažnju. Danas postoji mnogo toga što se može učiniti u vezi hrkanja, bez obzira je li ono poprimilo ozbiljne razmjere ili ne. Hrkanje je uzrokovano vibracijama tkiva ždrijela i mekog nepca koja postaju opuštena za vrijeme spavanja. Kod težih oblika hrkanja, tj. kod kolapsa spomenutih tkiva, osoba praktički povremeno prestaje disati zbog prekida gornjeg dišnog puta (apnea), kada organizam ostaje bez kisika i onda takva apnea budi čovjeka. Čovjek obično ne zna da se trenutačno probudio. Međutim, njegov zabrinuti partner, do tada već dobrano probuđen, uznemireno slijedi promjene ritma spavanja svog partnera: jako hrkanje – tišina – zadržavanje daha – duboki udisaj – nemirni pokreti tijela – duboki san – ponovno hrkanje. Sve ovo ozbiljno ometa kvalitetu sna. Zamislite kako biste se osjećali ujutro kad bi vaš telefon zvonio čitavu noć, budeći vas svakih 10-15 minuta. Osamdeset posto takvih ljudi priznaje da je danju pospano. Takve noćne apneje mogu također izazvati emocionalne probleme, smanjiti intelektualnu funkciju i dovesti do depresije. Netko tko već od prije ima srčano oboljenje, može osjetiti pogoršanje, a ovakva poremetnja sna može dovesti i do srčanog infarkta za vrijeme spavanja. Neka istraživanja su pokazala da je preko 70 posto takvih hrkača imalo povišen krvni tlak.
Usprkos kompleksnosti prekida disanja za vrijeme spavanja, zbog opstrukcije dišnog puta, postoje pomoćna liječenja, a u mnogim slučajevima čak i izlječenja. Katkada i jednostavne promjene u načinu života mogu pomoći u olakšanju hrkanja i apneje. Današnje medicinsko liječenje uključuje:
1. Liječenje lijekovima
2. Posebne naprave koje se stavljaju u usta za vrijeme spavanja (u svrhu olakšanja opstrukcije)
3. ”Maska” koja se nosi za vrijeme spavanja, pomoću koje se ”pumpa” zrak u gornje dišne putove i tako sprečava da stijenke tih putova splasnu.
4. Kirurški zahvat pomoću kojeg se odstranjuje višak tkiva u gornjem dišnom putu koji uzrokuje hrkanje.
Ako smatrate da je kod vas u pitanju ozbiljan problem hrkanja – ne pokušavajte se sami liječiti. Posavjetujte se s liječnikom koji ima posebni interes za poremećaje disanja povezano sa snom.

Samopomoć za jake hrkače

Katkada i ozbiljno hrkanje i apnea u snu mogu biti olakšani (čak i eliminirani) pomoću promjena u životnom stilu i navikama spavanja. Međutim, ta pomoćna sredstva trebaju biti upotrijebljena samo uz odgovarajuću medicinsku skrb. Pokušajte s ovim taktikama:
Spavajte na tvrdom madracu s niskim jastukom.
Ako hrčete samo kad spavate na leđima, eksperimentirajte s drugim položajima. Jedan način je da noć počnete ležeći na trbuhu, stavljajući ruku ispod jastuka, kako biste fiksirali glavu. Druga tehnika je ležati na boku. Ili pokušajte metodu „loptica za hrkanje“: ušijte jedan džep na leđnoj strani pidžame, negdje na sredini linije između ramena i stavite u džep tenisku lopticu.
Ako možete ugodno spavati samo na leđima, pokušajte spavati bez jastuka ili stavite neku podlogu ispod brade koja bi trebala pomoći da usta budu zatvorena.
Prestanite pušiti. Pušenje pridonosi hrkanju povećanjem stvaranja sluzi u nosu i ždrijelu, iritiranjem i odebljanjem sluznice ždrijela i gornjih dišnih putova, pa zbog svega toga i smanjenjem unosa kisika u pluća.
Izbjegavajte alkohol. On produbljuje san, povećava mišićnu relaksaciju i pogoršava hrkanje. U jednoj znanstvenoj studiji utvrđeno je da je veća grupa muškaraca srednje dobi, koja je inače rijetko hrkala, počela to činiti nakon popijene znatne količine alkohola. Posebno treba izbjegavati alkohol prije spavanja.
Smanjite tjelesnu težinu. Povećane količine tkiva u vratu i ždrijelu kod debelih ljudi, zajedno sa slabim mišićnim tonusom, sužuju gornje dišne putove i pridonose njihovoj opstrukciji. Gotovo svi oni koji pate od apneje za vrijeme spavanja imaju prekomjernu tjelesnu težinu. Ispitivanja su pokazala da 10 do 25 posto gubitka na tjelesnoj težini može eliminirati apneje za vrijeme spavanja ili značajno smanjiti učestalost takvih neugodnih epizoda.
Redovna tjelovježba će vam pomoći da povećate i održavate mišićni tonus, što može spriječiti mlohavost tkiva u gornjem dišnom putu.

Istraživanja pokazuju da znatan broj ljudi koji pate od opstruktivnih apnea često imaju i smanjen seksualni nagon ili probleme s potencijom. Znanstvenici misle da je uzrok tome kombinirajući učinak stalnog umora zbog nedovoljne količine kisika, depresije uzrokovane nedovoljnim i isprekidanim spavanjem i ponavljanim apnejama. 

Verzija za ispis Povratak na prethodnu stranicu