English
version


 
Neka ovo bude vaša početna stranica.
Stavite ovu stranicu u Favorites.
Koje vitamine zaista trebamo?
Jeste li nedavno bili u kupovini vitamina? Na tržištu postoje tisuće različitih vitaminskih i mineralnih proizvoda i njihov broj svake godine raste. Mnogi od nas bespomoćno gledaju police u trgovinama i apotekama pitajući se što od toga treba uzeti.
Medicinska znanost je odredila preporučene količine vitamina i minerala koje muškarci i žene različitih dobi trebaju dnevno u svrhu održavanja dobrog zdravlja. Međutim, ispitivanja pokazuju da svega jedna od deset osoba redovno konzumira dovoljno voća i povrća. Ovdje su navedeni neki od najvažnijih vitamina i minerala. Ako uzimate neke lijekove, konzultirajte se sa svojim liječnikom prije nego što počnete upotrebljavati vitamine i minerale u obliku farmaceutskih preparata.

Vitamin E. Studije su ukazale da vitamin E može poboljšati funkciju imunološkog, obrambenog sustava i usporiti razvoj Alzheimerove bolesti. Postoje neki dokazi da vitamin E može poboljšati zdravstveno stanje srca smanjujući oksidaciju LDL ("lošeg") kolesterola, a i djelujući kao antikoagulans (može sprječavati zgrušavanje krvi). On štiti nezasićene masne kiseline, održava normalan metabolizam mišića itd. Prirodni izvori vitamina E su biljna ulja, orasi, margarin, kupus, šparoge, jaja, meso. Potrebne dnevne količine u odraslih su 8-10 mg (22 internacionalnih jedinica sintetskog vitamina E). 

Vitamin C. Premda postoji malo dokaza da vitamin C može spriječiti prehladu, nekoliko je studija pokazalo da uzimanje velikih doza dnevno u počecima prehlade vjerojatno može smanjiti intenzitet simptoma i skratiti trajanje prehlade. Inače, vitamin C djeluje kao snažan antioksidans, zaštićuje zubni dentin i kosti, održava normalno stanje kapilara, pospješuje apsorpciju željeza. Dnevna potreba vitamina C za odrasle je 60-75 mg. U bolesti ga treba više! Velike doze kroz duže vrijeme mogu djelovati više štetno nego korisno. Prirodni izvori vitamina C su brojne vrste voća i povrća.

Vitamini B. Folna kiselina, B12 i B6 mogu zaštititi srce, spriječiti porođajne anomalije novorođenčeta i održavati mentalnu oštrinu kako osoba stari. Ozbiljni nedostatak vitamina B12 može uzrokovati umor, oštećenje živaca i demenciju, međutim, depresija i konfuzija se mogu pojaviti i kod blažih nedostataka. Glavni izvori su meso, riba i piletina. Dnevne potrebe folne kiseline su 400 mikrograma, vitamina B12 3 mikrograma i vitamina B6 2 do 2,2 mg.

Kalcij. Trebamo mnogo ovog minerala kako bi održavali jakima zube i kosti i smanjili rizik osteoporoze. Za osobe u dobi do 50 godina normalna dnevna potreba je 1000 mg, a 1200 mg za one starije od 50 godina (to je ekvivalent 3 do 4 čaše obranog mlijeka dnevno). Uzimanje više od 2500 mg kalcija dnevno, u obliku preparata može uzrokovati začepljenost i bubrežne probleme. Glavni prirodni izvor kalcija su mlijeko i mliječni proizvodi, mahunarke, špinat, suhe smokve, crveni radič.

Vitamin D. Kalcij vam neće učiniti mnogo dobrog ako također ne dobivate taj "sunčani vitamin", koji tijelu omogućuje apsorbirati kalcij i fosfor. Vitamin D se nalazi samo u nekoj hrani (mlijeku, maslacu, žumanjku, jetri i obogaćenim žitnim pahuljicama), a inače se stvara pod kožom nakon izlaganja suncu. Vitamin D potiče i omogućuje rast kostiju. Dnevne potrebe za vitaminom D su u odraslih 20 do 40 internacionalnih jedinica. Deficit vitamina D u djece dovodi do rahitisa, a u odraslih do omekšanja kostiju.

Magnezij. Još jedan mineral vitalan za zdravlje kostiju i zubi. Normalne su potrebe čovjeka dnevno oko 350 do 400 mg, međutim, većina ljudi ne osigurava svom organizmu tu količinu. Prirodni izvori magnezija su mahunarke, bademi, kikiriki, riža, pšenične mekinje. Prevelike količine tog minerala mogu uzrokovati proljev i mučnine.

Željezo. Premda su djeca, tinejdžeri i žene u generativnoj dobi izloženi riziku manjka željeza, zdravi muškarac svih dobi i žene u menopauzi uglavnom ne trebaju dodatne količine ovog minerala. Ustvari, tom dijelu populacije dodatno željezo će vjerojatnije učiniti više štete nego koristi.

Dnevna količina željeza normalno se kreće od 1 mg za muškarce do 2 mg za žene u generativnoj dobi, što se uspješno pokriva uobičajenom dnevnom prehranom. Glavni prirodni izvori željeza u hrani jesu iznutrice, meso, jaja, lisnato povrće, mahunarke. 

Verzija za ispis Povratak na prethodnu stranicu