English
version


 
Neka ovo bude vaša početna stranica.
Stavite ovu stranicu u Favorites.
Znate li koji ste tip jelca?
Ako pokušavate izgubiti na težini, a da ne znate što je uzrok vašoj debljini od samog početka, velika je vjerojatnost da u tome nećete uspjeti. Možete izgubiti kilogram ili dvadeset kilograma, ali ako vam nije poznat korijen vašeg problema, najvjerojatnije ćete uskoro vidjeti kako se ti kilogrami ponovno nakupljaju.
Bacite pogled na ovu listu fizičkih ili psiholoških tipova prekomjernih jelaca. Možda ćete pronaći da jedan od njih najbliže opisuje vaš slučaj (ili dva do tri od njih), to jest objašnjava vašu prekomjernu tjelesnu težinu. Premda uzroci debljanja mogu biti genetskog ili nekog fizičkog karaktera, ipak izgleda da je većina njih psihološkog karaktera. Istraživanja pokazuju da 85 posto svih debelih ljudi koristi konzumiranje hrane kako bi riješili ili olakšali neke svoje emocionalne probleme. Jednom kad znate kojem tipu pripadate, to vam može pomoći u borbi protiv vaših naslaga masnog tkiva.

Obiteljska ili konstitucionalna debljina 

Svi u vašoj obitelji imaju prekomjernu težinu. Svi mnogo jedete. Vjerojatno volite kuhati i mnogo sjediti. Sve ovo ne mora biti obavezno genetski problem. To može biti i problem pogrešne prehrane. Možda ćete vi i vaša obitelj trebati savjet stručnjaka za ishranu, a možda i psihoterapiju ako postoji neki obiteljski problem koji pridonosi vašem debljanju.

Jelac iz navikež

Vi uvijek jedete pazeći na vrijeme, uvijek imate ručak ili večeru u točno određeno vrijeme, bez obzira jeste li ili niste gladni. Potrebna vam je motivacija. Pokušajte započeti dijetu zajedno s nekim prijateljem ili prijateljicom. 

Gastronomska debljina

Vjerojatno ste osoba koja voli kuhati. Niste toliko zainteresirani za količinu, koliko za kvalitetu. Volite specijalitete različitih kuhinja. Vjerojatno niste pretjerano debeli, već ste jedino primijetili da imate nekoliko kilograma viška kad ste došli u svoje 30. ili 40. godine života. Može vam pomoći podrška vaše okoline. Ipak, pripazite na količinu obroka. Možete jesti istu dobru hranu, ali manje.

Noćni jelac

Cijeli dan ne “griješite”, ali kad dođe noć, počinje non-stop prizalogajenje. Tome pridonosi i gledanje televizije do kasno u noć. Imajte blizu kreveta krišku kruha ili dva tri keksa koji će vas smiriti ako vas muka od gladi probudi usred noći.

Prisilni jelac
Vi ste emocionalno nesigurna osoba i vjerojatno imate prekomjernu tjelesnu težinu. Osjećate potrebu da stalno, cijeli dan nešto grickate, da uvijek nešto kuhate, a običavate pojesti i ono što je ostalo na tanjuru od nekog ukućana ili prijatelja. U hrani nalazite utjehu, osjećaj olakšanja i zadovoljstvo, a ona vam možda predstavlja i vrstu “oružja”. Razmotrite mogućnost primjene psihoterapije u vašem slučaju. 

Prekomjerni pilac
Kava se u vašoj kući, takoreći, stalno kuha. Gotovo uvijek u ruci držite šalicu ili čašu nečega. Slični ste prethodno spomenutom prisilnom jelcu, samo što je u vašem slučaju u pitanju piće. Skoro je sigurno da živite život s mnogo stresa i pokušavate to olakšati pijenjem (umjesto jedenjem). Te velike količine tekućine mogu ozbiljno ugroziti prehranu.

Otac u drugom stanju
Supruga vam je trudna, međutim, vi ste taj koji dobiva na težini. Možda još niste psihički (i na drugi način) spremni za to dijete. Osjećate se odbačeni od supruge koja svu pažnju usmjeruje na bebu koja dolazi, osjećate se nesigurnim, čak i ljubomornim. Možda u jelu nalazite zamjenu i za seks i ljubav koji vam nedostaju. Iskrena i otvorena obiteljska diskusija može biti od pomoći.

"Sjedeća” debljina

Još kao dijete vjerojatno niste voljeli sat “tjelesnog” (fizičkog) u školi. Danas još uvijek izbjegavate fizičku aktivnost, uglavnom zato što imate prekomjernu tjelesnu težinu. Ako ste starija osoba, pa vam je i metabolizam usporen, možete dobivati na težini čak i brže. Zbog svega toga živite pod stresom i možda ste u dobroj mjeri i frustrirani. 
Za početak najbolja tjelovježba je hodanje. To je aerobička aktivnost i uključuje čitavo tijelo. Važno je da se započne polako i da se provodi tri puta tjedno, s tim da se postupno povećava dužina prijeđenog puta.
Stalno ste na raznim dijetama. Dobro vam je poznat broj kalorija svega što pojedete, već ste isprobali sve dijete koje čovječanstvo zna, a ipak ne možete izgubiti na težini. Vi želite brzi i trenutačni gubitak kilograma – sve te moderne, “čudotvorne” dijete i reklamirani trikovi za mršavljenje upravo su i stvoreni za takve kao što ste vi – i smatrate da znate više nego stručnjaci, usprkos vašem kroničnom neuspjehu da riješite svoj problem tjelesne težine. Vama je potrebna specijalna motivacija. Pokušajte si, na primjer, pripremiti svoje omiljeno jelo, skinite se do gola, sjednite pred zrcalo i počnite jesti. Primjereno užasnuti, možda ćete prihvatiti jedan razuman pristup dijeti.

Ambijentalan, ili vezano uz posao, prekomjerni jelac

Vi ste otvorena, društvena osoba koja često ruča ili večera izvan kuće, animirajući poslovne partnere i često je na poslovnim putovanjima. Ili ste možda radnik u smjenama, kome je redoslijed obroka poremećen u odnosu na druge ljude, ili možda radite u blizini hamburgera, pizza i sladoleda.

Debljina sredovječnih osoba

Ona može početi već u vašim 30-im godinama života. Metabolički procesi u organizmu se usporavaju i više ne izgarate kalorije tako učinkovito. Umjesto toga skladištite ih u tijelu u obliku masnog tkiva.

Bez obzira na to što ste možda čitav život bili vitki ili lagano bucmasti, odjednom počinjete dobivati na težini. Pokušajte “potrošiti” više kalorija nego što ih primate u sebe. U tome leži čitava tajna!

Verzija za ispis Povratak na prethodnu stranicu