English
version


 
Neka ovo bude vaša početna stranica.
Stavite ovu stranicu u Favorites.
1. svibnja, Međunarodni praznik rada - Praznik rada nije dan graha i piva

Ono što se prije 130 godina dogodilo u Chicagu i te kako je bilo povezano s politikom. Ako ne zna narod, političari bi trebali znati da 1. svibnja nije dan graha i piva. Ako to nisu spoznali do danas, od hrvatskih sindikata (prosvjedovali su oni od kada je Hrvatske i na 1. svibnja), onda su to mogli naučiti od europskih i svjetskih sindikata. Praznik rada, dakle, nikako ne može biti apolitičan dan. Bilo kakvo prozivanje sindikata za politizacijom Praznika rada, potpuno je promašena taktika. No, to je taktika koja dokazuje kako se vlast, bilo lijeva ili desna, ne zna nositi s kritikom. Dogmatska politika i političari misle kako politiku onog tko je na vlasti ne može kritizirati nitko tko nije registriran kao politička stranka. Sindikati i radnici – u cijelom svijetu, pa i Hrvatskoj – i danas se bore za isto ono za što su se američki radnici borili
prije 130 godina: 8-8-8. Prevedeno, osmosatno radno vrijeme, osam sati odmora i osam sati slobodnog vremena.

Kako je nastao praznik rada?

Prva skupina radnika koja je stvarno postigla osam satno radno vrijeme bila je skupina građevinskih radnika u australskoj državi Victoria 1856. godine. Desetljeća kasnije radnička je organizacija Vitezovi rada 1884. godine u osnivačkoj platformi postavila ovaj zahtjev: “Odlučeno je da prvi i glavni zahtjev u pogledu radnog vremena, a s ciljem da se radnička klasa izvede iz sužanjstva kapitala, postane zakonska odredba kojom će se 8-satni dan proglasiti zakonitim dnevnim radnim vremenom u svim državama SAD-a. Čvrsto smo odlučili upotrijebiti sve raspoložive snage za postizanje toga uzvišenog cilja.” Iduće je godine došlo do najvećih demonstracija u korist 8-satnog radnog dana. Dogodilo se to u Chicagu 1. svibnja 1886. godine, pa povjesničar M. Dommanget pripisuje izbor baš toga datuma činjenici što je u državama New York i Pennsylvania to bio poticajni dan, datum kada su tradicionalno počinjali teći ugovori o najmu. Međutim, demonstracije nisu postigle željeni cilj jer su poslodavci jasno izrazili nespremnost za uvođenje bilo kakvoga skraćenja radnog vremena.

Masakr u Chicagu

Prekretnica se dogodila dvije godine kasnije. Počinju demonstracije i ulične borbe u Chicagu i drugim gradovima SAD-a. Prvog je svibnja 1886. godine gotovo 400.000 radnika štrajkalo zahtijevajući osamsatni radni dan. Tog je dana posebno vrilo u Chicagu gdje je 80.000 ljudi prolazilo ulicama. Demonstracije su se pretvorile u oštar sukob s policijom. U Chicagu se štrajk nastavio i u ponedjeljak 3., te u utorak 4. svibnja 1886. godine, poslije čega je bio zakazan mirovni skup radnika na Trgu Haymarket. Trećeg dana štrajka poslodavac je među radnike tvornice McCormick Harvester Works poslao štrajkolomce. Došlo je do sukoba u kojem je intervenirala policija ubivši četvoricu radnika i mnoge ranivši. Bilo je to 3. svibnja. No, pravo krvoproliće zbilo se dan poslije kada su radnički aktivisti sazvali mirnu skupštinu na Haymarket trgu. Kada je skup već bio pred krajem, a u publici nekoliko stotina radnika, policija je zahtijevala njegovo raspuštanje. Netko je bacio bombu. Poginuo je jedan policajac, više ih je ranjeno. Policija je zapucala; ubijeno je sedam policajaca. Eksplozija bombe izaziva opću paljbu na radnike, slijedi masakr s više od 200 mrtvih i nekoliko stotina ranjenih. To dovodi do vala uhićenja, a glavne žrtve su bili sindikalisti, odnosno glavne vođe radničkih demonstracija. Broj ubijenih radnika nikada nije točno utvrđen. No, nakon događaja uhićeno je devetero radničkih aktivista. Samo je jedan od njih pušten na slobodu s koje je pronosio glas o masakru na
Haymarketu i onom što se nakon njega zbilo. Suđenje ostalima bilo je namješteno. Suđeno im je zbog aktivizma, borbe za radnička prava. I svi su bili krivi.

Tipograf među “mučenicima iz Chicaga”.

Sudska farsa, potom organizirana na montiranom sudskom procesu, kulminira već 16. svibnja 1886. godine kada su donesene presude. U ozračju krajnje političke uznemirenosti i histerije, osmorica su optuženih osuđeni na smrt, a ostali zatvorom od jedne do 15 godina. Ti su Mučenici iz Chicaga, kako su kasnije nazvani, posthumno odigrali važnu ulogu u povijesti Međunarodnog praznika rada. Njihova imena su: Albert Parsons, August Spies, Samuel Fielden, Michael Schwab, Georege Engel, Adolph Fischer, Lazis Lingg i Oscar Neeb.
Nakon izricanja smrtne presude A. Parsons, tipograf, je sudu između ostalog rekao:”… Vaša presuda je rezultat strasti, rođena strašću, pothranjena strašću. To je rezultat mržnje buržoaskog tiska, monopolista kapitalizma, eksploatatora
radništva…” Neposredno pred izvršenje presude - smrt vješanjem - 11. studenog 1887. godine, August Spies izgovara ove vizionarske riječi: Doći će vrijeme kada će naša tišina u grobu biti glasnija od našega glasa.
Uistinu, zločin prouzrokuje suprotan efekt od onog što su ga očekivali njegovi autori! Val nezadovoljstva lebdi i širi se svijetom, a u sjećanje na čikaške mučenike intenziviraju se borbe za osamsatni radni dan. Američka federacija rada (AFL), osnovana 1886. godine, nije napustila ta nastojanja. Na svojem je Kongresu u St. Luisu 1888. godine odredila 1. svibnja 1890. godine za krajnji rok nakon kojega su američki radnici trebali odbiti duži radni dan.

Međunarodni kongres u Parizu

Razgovori o skraćivanju radnog vremena vodili su se i u Europi 80-ih godina prethodnog stoljeća, ali je to pitanje dobilo novi poticaj zahvaljujući događajima
u SAD-u. Tako se 20. srpnja 1889. godine na stogodišnjicu Francuske revolucije, okupljaju u Parizu predstavnici socijalističkih pokreta iz raznih zemalja kako bi osnovali radničku socijalističku internacionalu, poznatiju kao Druga
Internacionala. Delegati za Pariški kongres, u skladu s inicijativom dviju najvećih radničkih organizacija u to vrijeme: Njemačke socijaldemokratske partije i britanskih sindikata, preuzeli su ostvarenje te odluke. Tih je 400 delegata iz 20 zemalja usvojilo 20. srpnja 1889. godine ovaj zaključak: “Velike će međunarodne demonstracije biti organizirane određenog dana, tako da će istodobno u svim zemljama i gradovima istoga dana radnici zahtijevati da vlast zakonskim putem skrati radni dan na osam satni, te provede ostale odluke Pariškog kongresa”.

Temelj Međunarodne organizacije rada (ILO)

Utvrđivanje ovoga roka za prvosvibanjsku odluku bilo je značajno i dobro odabrano. Stotinu je godina ranije Francuska revolucija oborila stari režim, a usvajanje odluke također se podudaralo i sa Svjetskom izložbom u Parizu te godine. Svjetska je izložba potakla radosno i svečano raspoloženje u cijelom gradu. Iste te godine u Parizu su udareni i temelji buduće Međunarodne organizacije rada (ILO). Dakle, prvosvibanjska tradicija zasniva se na događajima iz Chicaga. Osam sati rada, osam obrazovanja, osam odmora - idućih će godina i desetljeća ovaj slogan postati bojnim pokličem prvosvibanjskog pokreta.

Zagrebački tipografi u prvim redovima

Vrijedno je ustvrditi da se hrvatsko radništvo ovom pozivu odazvalo u samom početku, odnosno već 1890. godine. Tipografi, ispod svoje zastave “Složni bit ćemo možni”, predvođeni svojim redarima Josipom Strosmajerom, Nikolom Draganom, Franjom Nemeschom, Ivanom Leidengerom i Franjom Opavom, ishodili su dozvolu Gradskog poglavarstva 29. travnja 1890. godine da mogu predvoditi zagrebačke tipografe na obilježavanju prvomajske proslave 1890. godine.

 


Verzija za ispis Povratak na prethodnu stranicu
 






Trenutno nema anketa.

Upišite se na mailing listu i primajte redovite obavijesti na email

email adresa: