English
version


 
Neka ovo bude vaša početna stranica.
Stavite ovu stranicu u Favorites.
Vrući dani prijete vašem srcu

Medicinske statistike pokazuju da prvih nekoliko dana toplotnog vala neizbježno donose povećanje broja nastalih srčanih udara. Tijelo se oslobađa malih količina topline preko kože, međutim kad su toplina i vlažnost prekomjerni, naš primarni ohlađivač je znoj. Ipak, najdjelotvorniji regulator topline u tijelu je sustav krvne cirkulacije. Kad se povećava temperatura krvi, srce pojačano radi kako bi povećalo volumen cirkulirajuće krvi. Krv odnosi toplinu iz mišića i unutarnjih organa. Periferne krvne žile se šire. Brzina krvne cirkulacije može postati ekstremno velika, i srce može automatski početi obavljati enormno težak rad. Na mnogo načina, učinci topline i vlažnosti zraka jednaki su napornoj tjelovježbi. Na jednom kliničkom odjelu u sobama je bio klima-uređaj, dok ga na jednom drugom odjelu sobe nisu imale. Mjerenja su pokazala da su srca pacijenata u sobama s toplim i vlažnim zrakom obavljala 57 posto više rada nego srca onih bolesnika koji su u sobama imali klima-uređaj! Djelotvorni klima-uređaji ne samo da hlade zrak, nego i odstranjuju velike količine vlage iz njega, a suši zrak pospješuje hlađenje tijela isparavanjem znoja. Ako samo jedna soba u stanu ili kući može imati klima-uređaj, onda bi vjerojatno to trebala biti spavaća soba. Razumljivo, s umjerenim i ugodnim hlađenjem zraka. Ugodni noćni odmor osposobljava čovjeka da se lakše nosi sa sutrašnjim vrućim danom.
Ventilatori niti suše niti hlade zrak, ali pomažu u pomicanju zraka iznad naše kože, što pospješuje isparavanje znoja i osoba se osjeća hladnijom. Ventilator u zatvorenoj sobi na može hladiti sobu. Međutim, propisno smješten ventilator dovoljne veličine, uvlači svježi noćni zrak u kuću ili izbacuje akumulirani vrući zrak. Obično je potrebno isprobavanje s otvaranjem jednih vrata ili prozora te zatvaranjem drugih, kako bi se postiglo najučinkovitije strujanje zraka.
Za brzo hlađenje tijela hladan tuš je djelotvoran, međutim, on obično stimulira kompenzatornu produkciju topline. Mlaka kupka ima dugotrajnije koristi. Ispitivanja pokazuju da hlađenje vodom, čak i samo malog dijela tijela, može biti dovoljno: gubitak topline na dijelu tijela, hladi tijelo u cjelini.
Osoba koja miruje i koja se nalazi u prostoriji u kojoj je temperatura 40 stupnjeva i relativna vlažnost 75 posto, u mogućnosti je da se osjeća sasvim ugodno tijekom dužeg razdoblja, ako jednostavno drži jednu šaku i podlakticu u vodi koja ima temperaturu 15 stupnjeva. Uranjanjem ruke i podlaktice u vodu postiže se daleko bolje hlađenje nego usmjeravanjem ventilatora u lice!
Hladna pića prilično se brzo ugriju na tjelesnu temperaturu nakon pijenja, i tom prilikom apsorbiraju malo topline. Međutim, glavni razlog za uzimanje adekvatnih količina vode za vrijeme toplih dana, nadomještanje je gubitka tekućine za vrijeme znojenja. Obroke treba uzimati češće, ali u manjim količinama. Vruću hranu najbolje je izbjegavati.
Lagana, porozna odjeća, bez obzira na boju, idealna je za vruće dane. Najhladnija odjeća je ona od pamuka ili od mješavine pamuka i drugih vlakana, koja ima sposobnost upijanja znoja i koja olakšava i poboljšava isparavanje sa svoje površine. Presvlačenje u suhu odjeću pospješuje hlađenje. Razumije se, u takvim teškim klimatskim uvjetima, potrebno je i “smanjiti gas” u svakodnevnim, užurbanim, aktivnostima, jer “ne treba potrčati za odlazećim autobusom, doći će drugi”. Ako se čovjek našao u gradu, a ponestalo mu je daha, ili je disanje postalo otežano, uvijek se može ući negdje gdje postoji klima-uređaj i za nekoliko se minuta malo osvježiti i oporaviti. Većina ulica uvijek ima i onu stranu koja je u sjeni. Postoje mnogi poslovi koji se mogu odgoditi i obaviti za vrijeme hladnijeg jutra ili večeri.
Zapamtite: osiguravanje odgovarajućih klimatskih uvjeta tijelu više je nego samo osiguravanje ugodnosti. To je pitanje zdravlja!

Verzija za ispis Povratak na prethodnu stranicu