English
version


 
Neka ovo bude vaša početna stranica.
Stavite ovu stranicu u Favorites.
Zdravi život - TREBAMO LI DODATNE VITAMINE U NAŠOJ PREHRANI?

Ima ljudi koji podlegnu mišljenju da ako uzimamo dodatke prehrani, da možemo bez problema konzumirati nezdravu, brzu hranu, i ipak biti zdravi. Danas milijuni ljudi svakodnevno pohlepno gutaju vitaminske tablete. Ljudima se govori da su te tablete nabijene antioksidansima, korisnim tvarima u borbi protiv bolesti, da će nadomjestiti potrošene rezerve hranjivih tvari u organizmu, usporiti starenje, uravnotežiti hormone i pripremiti tijelo za trudnoću. Međutim, ispune li te male pilule u potpunosti obećanja koja ih prate?
Vitamini A, C i E, biljne molekule i mnogi minerali imaju antioksidantna svojstva. Jesu li oni toliko djelotvorni koliko mislimo? Većina ljudi bi sigurno dobro prolazila s boljom prehranom i s većim dozama vitamina u svojoj dnevnoj hrani. Ne samo da mnogi od nas jedu nedovoljno svježu, gotovu hranu, nego i stres sagorijeva i „uništava“ kompleks vitamina B i vitamin C dvostruko brže nego kad je organizam u relaksirajućem stanju.
Kad se govori o vitaminskim dodacima, neki znanstvenici kažu da smo ozbiljno zakinuti. Bez obzira na rasprave o antioksidansima, oni kažu da su hranjive tvari u mnogim tabletama u takvom obliku da ne mogu biti lako ili prirodno resorbirani.
Dobro je držati na umu da ako se neki vitamin uzima kao dodatak, bez hrane, teško da će osoba imati neke koristi od njega. Ispitivanja su pokazala da kada su žitarice „pojačane“ sa svega 30 internacionalnih jedinica vitamina E, razine tog vitamina u krvi povećaju se za 15 posto. Međutim, ako se uzmu same za sebe pilule vitamina E, čak i 10 puta veće jačine, onda se koncentracija tog vitamina u krvi poveća samo 3 posto.

Kvaliteta – ne kvantiteta

Postoje dokazi koji ukazuju da se neke tvari kad su zajedno u jednoj tableti, međusobno „bore“ da budu resorbirane. Na primjer, ako se uzima vitamin E zajedno sa željezom u istom proizvodu, jedan će blokirati resorpciju drugog. Ovi nalazi dovode u pitanje djelotvornost mnogih dodataka prisutnih na tržištu. Izgleda da je ključni problem u tome što su mnogi vitamini, koji se masovno nalaze na najrazličitijim nestručnim prodajnim mjestima, znatno različiti od onih vitamina prirodno prisutnih u hrani ili biljkama.
Isto vrijedi i za minerale. Čovjek ih dobiva, npr. selenij i bakar, iz biljaka.
Znači li sve to da dodatke hrani možemo zaboraviti i zanemariti? Ne obavezno. Čak i ako se zdravo hranimo, u nekim slučajevima može biti dobra odluka uzeti dodatak. Zbog toga jer mnogi od nas uvide da je teško permanentno jesti zaista dobro. Čak kad to i činimo, mnoge namirnice nisu više toliko bogate hranjivim tvarima kao što su nekada bile.
Potrebe za hranjivim tvarima razlikuju se od osobe do osobe, ovisno o dobi, spolu i razini fizičke aktivnosti. Ženama koje planiraju trudnoću, mladim majkama, starijim osobama s kroničnim bolestima mogu koristiti dodatni vitamini i minerali. Liječnik će možda preporučiti i dodatno željezo ako je osoba anemična ili ako žena pati od jakih menstruacija.
Međutim, neki vitamini, posebno oni topivi u mastima, koji se skladište u jetri, mogu biti štetni ako se uzimaju u prekomjernim količinama. Na primjer, uzimati previše vitamina A može izazvati glavobolje, promjene na koži i oštećenje jetre.
Kad god ste u dilemi oko uzimanja dodataka prehrani (vitamini, minerali i ostalo), obavezno se posavjetujte sa svojim liječnikom ili nekim nutricionistom.

Verzija za ispis Povratak na prethodnu stranicu