English
version


 
Neka ovo bude vaša početna stranica.
Stavite ovu stranicu u Favorites.
KAKO SE NOSITI S AGRESIVNIM ŠEFOVIMA I KOLEGAMA

Za početak treba na umu imati jednu stvar: AGRESIJA JE ODRAZ NEMOĆI. Tako da je taj vaš šef i/ili kolega ili na jednoj vrlo nestabilnoj radnoj poziciji ili je toliko nesiguran u sebe da drugačije ne zna postupati sa svojim zaposlenicima. Što šef posjeduje više nasilničkih osobina poput bahatosti, izravnosti, nestrpljivosti i tvrdoglavosti, to je manje kompetentan, manje sposoban za strateško razmišljanje i manje cijenjen među podređenima.
Što je rukovoditelj svjesniji svojih stvarnih osobina, uključujući mane, to je uspješniji u međuljudskim odnosima i u ostvarivanju financijskih ciljeva. Svjesniji menadžeri sposobniji su angažirati kvalitetne radnike koji su dobri na onim područjima na kojima rukovoditelj zaostaje.

Oni koji provode strahovladu nad svojim zaposlenicima, služe se s nekoliko tipičnih taktika kojima podređene drže u pokornosti:

1. Miješanje u posao
Menadžer tiranin miješa se u svaki detalj rada zaposlenika i vrlo agresivno reagira ako itko od zaposlenika povuče neki potez, bez da prethodno nije dobio njegovo odobrenje. Uvijek drži tim u neizvjesnosti glede svojih planova, očekivanja i raspoloženju. Takav šef ne trpi one koji mu nude savjete ili dolaze s pritužbama. Ako mu neki zaposlenik dođe s konstruktivnim prijedlogom, takav mu šef odmah navede barem tri razloga zašto je prijedlog neprihvatljiv.

2. Odmazda
Osveta je ovakvim šefovima vrlo dobro poznat pojam. Najgore prolaze oni koji mu donose nepovoljne vijesti jer će im dati do znanja da ne želi čuti ružnu istinu. Nakon nekoliko takvih iskustava, malo će se koji podređeni uopće više usuditi obratiti takvom šefu, ali tada opet postoji mogućnost odmazde zbog “propusta u priopćavanju činjenica bitnih za posao”.

3. Šale s podređenima
Znamo i sami da su zlostavljači prije svega inteligentni ljudi, a znaju biti i vrlo duhoviti. Tako da obožavaju zbijati šale s podređenima, bilo o njihovim sposobnostima, kašnjenju plaće ili nesigurnosti njihova radnog mjesta. Zaposlenici koji su naravno, u strahu od takvog šefa često prešutno prihvaćaju takvu razinu komunikacije, što agresivcu samo daje inspiraciju za novo ponižavanje svojih zaposlenika.
Agresivni šefovi su kao i svaka druga vrsta zlostavljača. Vrijeđanje, ponižavanje, deranje, pa čak i fizičko obračunavanje za njih su dio svakodnevnog organizacijskog ponašanja. Za njih je svijet crno-bijelo mjesto u kojem će ili biti po njihovom ili neće biti nikako. Svi ostali za njih su glupi i nesposobni, zbog čega si dopuštaju da ih ponižavaju i vrijeđaju. Spremni su zgaziti svakog tko im se nađe na putu bez osjećaja krivnje, traže konstantno odobravanje svojih ideja i ne podnose kritiku.

Kako s njima na kraj

Evo par prijedloga kako se nositi s agresivnim i narcisoidnim šefovima. Neki od poteza ustvari i nisu ispravni, ali su lukavi i imaju učinak kod takvih osoba:
1. Pokažite zadivljenost njihovim idejama i poštovanje.
2. Ne kritizirajte ih.
3. Nove ideje i prijedlozi ne smiju zvučati kao vaši, nego kao njihovi.
4. Ne uvlačite se u njihove neetičke ili nelegalne aktivnosti, jer bi lako mogli postati žrtveni jarac.
5. Dokumentirajte sve što radite. Uvijek sačuvajte kopije.
6. Ne uzimajte njihovo ponašanje osobno, jer neće biti različiti u ponašanju ni prema vama ni prema vašim kolegama (osim ako su s nekim rodbinski povezani).
7. Čuvajte leđa – pazite kome pričate o takvom šefu, jer ako dozna za „tračanja“, slijedi vam najgora moguća osveta.
8. Dokumentirajte svaki napad i vrijeđanje. Može vam dobro doći u slučaju interne prijave ili sudske tužbe.

Agresija je odraz njihove nesigurnosti

Često zaboravljamo jednu važnu činjenicu: sretni i zadovoljni ljudi nikada nisu agresivni. Agresivni ljudi zbog svoje nesigurnosti moraju imati neki alternativni oblik ponašanja. Kontrola nad slabijim i plašljivijim ljudima je ono što im daje osjećaj lažne sigurnosti i moći. TU LEŽI NJIHOVA SLABOST.
Prva reakcija koja se u nama javlja kad se suočavamo s agresivnim ljudima je strah. Bilo od toga što će se sljedeće dogoditi u komunikaciji ili od toga da će nam osoba nauditi na neki način. Svatko je imao barem jedno ovakvo iskustvo u svom životu.
No, stvar je u tome da strah samo pojačava agresivnost u drugoj osobi i daje joj maha da se rasplamsa, iz razloga što nailazi na plodno tlo. Ako reagiramo strahom prema agresivnoj osobi, ne samo da na neki način podržavamo njeno ponašanje već podržavamo i svoju sliku podčinjene osobe.
Komunikacija s nasilnim osobama je teška, ali nije nesavladiva iako se čini da nema rješenja. Zamislite da ste, ili već jeste, u situaciji u kojoj vaš šef/ica istresa svoju agresiju na vas jer vas za nešto krivi. Kad biste postupili tako da odreagirate strahom, na kraju priče biste se osjećali poprilično negativno, jer niste zauzeli adekvatan stav. Upravo je zauzimanje adekvatnog stava ono što ne ostavlja mjesta drugoj osobi za ispoljavanje agresije.
No, bitno je znati kakav stav zauzeti.
Ono što je bitno naučiti u ovakvim situacijama je pretvoriti strah u hrabrost, odnosno promijeniti pogled na situaciju u kojoj se nalazimo. Mijenjanje percepcije iskustva promijenit će i cjelokupni doživljaj istog.
Za početak izaberite osobu iz svog okruženja koju smatrate zastrašujućom. Probajte otkriti ZAŠTO je se konkretno bojite? U čemu točno mislite da je ta osoba bolja od vas? Stvar je u tome da strah blokira komunikaciju i vaš nastup prema drugima, a kad otkrijete njegov uzrok bit će vam puno lakše reagirati na pravilan način.
Iduća stvar koju je poželjno usvojiti je promijeniti svoje raspoloženje.
Uz malo mentalne vježbe. Zamišljajte situaciju susreta s agresivnom osobom iz svog okruženja. Jasno vizualizirajte sebe i tu osobu u komunikaciji te imajte osjećaj kao da gledate film. Zatim se počnite igrati, doslovno. Stvarajte situaciju u glavi apsurdnom-odijevajte osobu u smiješnu odjeću ili ju zamišljajte bez odjeće. Mijenjate glas te osobe u slici - povisujte ga, snižavajte, činite ga piskutavim, ubrzavajte, usporavajte – kad učinite sliku te osobe u vašoj glavi što smješnijom, to ćete manje straha osjećati.
Nositi se s agresivnom osobom traži inteligentan pristup. Da biste se dobro pripremili za komunikaciju s takvim osobama, ispišite najgore moguće scenarije koji se mogu dogoditi u slučaju sukoba s takvim šefom ili kolegom. Primjerice, ako vam stalno prijeti otkazom ispišite si na papir što u tim situacijama reći i koje bi osnove šef za to mogao imati. Ako se recimo šef dere na vas i prijeti vam sankcijama, vrlo precizno mu iznesite svoje zadatke koje obavljate te s kojom učinkovitošću i brzinom. I ne dajte se smesti, jer ako primijeti i sekundu oklijevanja, on pobjeđuje.
Zauzmite se za sebe i govorite istinu neutralnim tonom, tipa: „Razumijem vas, ali ja sam svoje zadatke izvršio/la u zadanom roku prema dogovoru, zato ne vidim razloga za problem“. U slučaju ako ste stvarno krivi za situaciju recite tipa: „Razumijem vas i ispričavam se jer sam pogriješio/la. Neće se ponoviti“. Ako osoba ne posustaje u svojoj agresiji, ponovite rečenicu još jednom te ju pitajte neutralnim glasom: „U redu razumijem vašu ljutnju, ali bilo bi mi lakše kad biste snizili intonaciju, jer se ovako ne osjećam ugodno." Zanimljivo je da ovakva reakcija na njihovo deračenje, zbunjuje nasilnika.
Čarobnog štapića nema, a psihotične i frustrirane ljude nemoguće je mijenjati, zato je jako važno dobro se pripremiti. Utješna je činjenica da iznad vašeg šefa također postoji netko tko je njemu šef. Zato evidentirajte svaki trenutak mobbinga kao i svako vaše izvješće i zadatak koji ste uspješno obavili – jednom će vas možda baš to spasiti. Bio vaš šef ne znam kakav manipulator, protiv dokaza koji su crno na bijelo, niti jedan agresivac ne može puno.

Verzija za ispis Povratak na prethodnu stranicu