English
version


 
Neka ovo bude vaša početna stranica.
Stavite ovu stranicu u Favorites.
Digitalna transformacija rada
Sindikati moraju pronaći svoje mjesto u digitalnim promjenama rada
Digitalna ekonomija je postala neizbježna tema u političkim i socijalnim debatama. Polazi se od pretpostavke da bi nova industrijska revolucija mogla uzdrmati procese proizvodnje, svijet rada i društvo generalno. Kako se možemo pripremiti za to? Kako se sindikati moraju postaviti i prilagoditi novom svijetu rada? To su neke od tema raspravljane na seminaru održanom u Sofiji krajem listopada 2017. godine, koji je organizirao ETUI (Europski sindikalni institut).

Digitalna ekonomija

Digitalna ekonomija još nije jasno definirana, ali se može podijeliti u dvije kategorije: robotizacija i on-line platforme. 

Robotizacija

Svakodnevno smo u doticaju s robotizacijom koja polako zadire u privatni i poslovni svijet. Bezbroj je primjera: u financijskom sektoru algoritmi već donose odluke o kupovanju i prodaji dionica i polako zamjenjuju brokere; u novinarstvu algoritmi mogu identificirati i izabrati vijesti koje će izazvati pažnju čitatelja; u manufakturnim zanimanjima direktno „surađuju“ s čovjekom… Automatizacija radnih zadataka donosi promjene u organizaciji rada i nestajanje tradicionalnog radnog odnosa u mnogim sektorima. Dovodi se u pitanje digitalizacija zadataka, poslova i radnih mjesta, smanjenje kolektivnih ugovora, veća fleksibilizacija…
Dva su različita viđenja daljnjeg razvoja: prema jednom, radnici će postati izvršitelji volje robota (postavlja se pitanje stvaraju li pametne tvornice glupe radnike), a prema drugom, optimističnijem, roboti će ostati podčinjeni radnicima jer radnici brže i lakše prepoznaju potrebe tržišta, dok roboti ostaju na razini na koju su programirani. Nadalje, razvojem nove tehnologije razvijat će se novi poslovi, ali teško je predvidjeti koji i u kojim sektorima. Sindikati trebaju već sada sagledati stanje u sektorima u kojima djeluju, te istražiti koji bi poslovi mogli biti manje zastupljeni ili bi se eventualno mogli spojiti s nekim drugim poslovima. Zanimljiv osvrt na nove poslove i navodno nestajanje starih iznio je radnik iz švedskog sindikata, koji je izjavio kako je prema istraživanjima u zadnjih nekoliko desetljeća u potpunosti nestao samo jedan posao – vozač lifta. Ostali poslovi za koje često neosnovano smatramo da su nestali, zapravo su se samo prilagodili današnjem svijetu rada. 
Pitanje razvoja robota je i pravno i moralno pitanje. Jedna od predavačica je polaznike upoznala s robotom koji je predstavljen na jednom sajmu. Taj robot (koji izgleda kao čovjek i takav njegov izgled je moralno upitan), već može prepoznavati ljudske izraze lica, no još je nesamostalan. Trenutačno ga „uče“ kako ugrabiti predmet koji mu se nudi. Nadalje, u nekim bolnicama se roboti u obliku pasa igraju s djecom. Ako će u budućnosti roboti zaista postati samostalni, hoće li moći biti i odgovorni za štetu koja bi nastala njihovim propustom, hoće li biti kazneno odgovorni, te hoće li oni biti radnici, koji isto tako moraju imati prava, primati plaću, biti zaštićeni pa i organizirani? 

On-line platforme

Postoje mnoge vrste on-line platformi prema raznim kriterijima. Uzet ćemo primjer Airbnba. Na prvu, takva platforma nema puno doticajnih točaka s tržištem rada. Ali Airbnb je sam priznao da u većini slučajeva korisnici – iznajmljivači prostora ne iznajmljuju jednu ili dvije sobe unutar svoje kuće kako bi povećali svoj kućni budžet, nego su iznajmljivači često manji hoteli ili apartmani kojima je to jedino zanimanje. Te sobe treba netko čistiti, netko treba voditi knjige, nadzirati cijeli proces. Sada se dolazi do drugačijeg zaključka – ipak postoji posao koji netko obavlja, prima za njega naknadu (plaću), te postoje velike sličnosti ili čak izjednačenje s radnim odnosom. 
Utjecaj platformi na svijet rada je višestruk. One mogu dovesti do reorganizacije instituta karakterističnih za radni odnos. Radnici više neće biti radnici, nego partneri; ne primaju plaću, nego naknadu; nemaju radno vrijeme, nego se mogu uključiti i isključiti iz platforme u bilo kojem trenutku, ne podliježu poreznim propisima kao radnici… No, unatoč svemu tome, Europska komisija je zauzela stav da činjenice što osobe koje rade preko platforme nisu nadzirane od svog nadređenoga i da ne rade po unaprijed utvrđenom radnom vremena, ne mogu biti opravdanje da se takav rad ipak ne klasificira kao neka vrsta radnog odnosa.

Što sindikati mogu poduzeti

Sindikati se mogu lako naći u zamci ili dilemi. Treba li dati prioritet definiranju tradicionalnih poslova u sektorima u kojima se razvija digitalna ekonomija ili pokušati organizirati radnike koji rade u tim novim načinima rada (npr., poboljšati prava vozača taksija ili pokušati organizirati Uber vozače). Promišljanja na seminaru su bila u smjeru da Uber vozači, a i ostali koji rade preko platformi, svakako trebaju biti organizirani u borbi protiv nesigurnosti kojoj su izloženi (višednevna neaktivnost na aplikaciji može voditi do njenog deaktiviranja) i sindikati moraju imati aktivnu ulogu u toj borbi. 
Neke inicijative udruživanja takvih osoba već postoje. Tako osobe koje obavljaju zadatke preko Amazon Mechanical Turk imaju svoju Facebook grupu na kojoj dijele iskustva, upozorenja i slično. Teško bi se to moglo nazvati sindikatom, ali analiziranje kritičkih informacija koje cirkuliraju preko tih grupa mogu poslužiti kao osnova na kojoj bi sindikati mogli razviti svoje akcije. Kako bi sindikati zaista mogli imati aktivnu ulogu u definiciji i kreiranju boljeg digitalnog rada, moraju pronaći način kako pregovarati s platformama/ugovaračima i uvjeriti ih u poštovanje socijalnih normi. 
Biti protiv tehnologije rijetko je polučilo uspješne rezultate. Umjesto da se bore protiv gigantskih ekonomija, sindikati moraju pronaći svoje mjesto u njima. Sindikalna zastupljenost je u padu. Stoga sindikalna organiziranost među radnicima koji su zaposleni u nepunom radnom vremenu, agencijskim radnicima, radnicima koji rade preko on-line platforme mora biti jedan od prioriteta djelovanja sindikata. 

Verzija za ispis Povratak na prethodnu stranicu
 






Trenutno nema anketa.

Upišite se na mailing listu i primajte redovite obavijesti na email

email adresa: